zaterdag 9 februari 2013

Schetsen en Thomas Schaller

Ik heb het er in mijn vorige stuk over gehad, ik heb een hekel aan die voorschetsjes, en wil altijd zo snel mogelijk aan de gang.
Gelijk op aquarelpapier, en hopen dat er iets moois gebeurd, ja dat gaat altijd een keer goed, en met een beetje geluk is dat een op de vier keer, maar toch is dat dan best zonde. Ik schilder veel op Arches, en dat is best een prijzig papiertje. Een olieverfschilder lacht om die prijzen, maar ik vind het toch zonde! Om meer uit uw papier te halen en uw tekenvaardigheid te vergroten, is het toch handig om een aantal kleine schetsjes te maken.
Dit kunnen kleine schetsen zijn, met potlood, of in een enkele aquareltint, of een mix van beide. Zolang u maar niet er een mooie schets van te maken, het is zaak de essentie van het onderwerp vast te leggen, dus kijk naar de lichte plekken, en de schaduwen, en leg die vast. Het wit blijft gewoon het wit van het papier. Wat je overhoudt is een schets met grote toonwaardes, vul daar de midden-tonen in en uw schets is zo goed als klaar. Nu klinkt dat makkelijk, maar de schetsjes verijzen ook oefening, maar hier zult u weldra beter in worden. De reden dat ik de bovengenoemde volgorde noem, is omdat je de dingen waarneemt door het licht en donker silhouet, en niet door de vorm die het heeft. Als u niet meer dat huisje of boerderij portretteert, maar de vorm kan neerzetten in toonwaarden, dan zult uw werk in geloofwaardigheid toenemen, en ziet het er professioneler uit!

Waarom Tom Schaller..
Nou deze kunstenaar uit Californië, maakt prachtige aquarellen, op groot formaat, vaak op Imperial size, dus een heel vel! 56x76 Cm
En hij maakt daarbij altijd een voorschets, of meerdere voorschetsen.
Het belang dat hij daarvan heeft, dat hij snel de sfeer vastlegt van het moment als hij door dat ene onderwerp geraakt is. ofwel dat net het zonnetje schijnt, en dat die regenbui wel erg snel nadert.
59706_10200575366770696_75570083_n
De voorschets, simpel lijnwerk, en kleur, maar wel met aantekeningen voor het schilderplan! Joseph Zbukvic heeft eens gezegd,dat als je het schilderij niet van tevoren ziet, wat je gaat schilderen, zal je het schilderij ook niet zien als je klaar bent! Dus met deze schetsen, kunt u zich al meer van de aquarel of ander medium gaan visualiseren om een mooier eindresultaat te hebben. De kans op slagen is dus groter.
556039_10200590536749936_684194817_n
Het voltooide schilderij, een prachtig voorbeeld hoe een aquarel moet zijn, let op de wazige randen, de weg die u door het schilderij leidt, en dat de vorm van de schaduwen de huizen weergeven, en niet de huizen zelf!
tomshaller3
Nog een voorbeeld, je ziet de dat de kunstenaar de richting bepaald van het schilderij, en het kleurplan opstelt, dit is geen plan met alle veertig kleuren uit de kist, maar hoogstens een vijf of zestal kleuren, vaak ook minder, want ook een beperkt palet maakt eenheid!
tomshaller21
Zowel bij de schets, als bij het eindproduct zie je dat Tom de grootste licht/donker contrasten bij de kerk geplaatst heeft. Bij de aquarel is het nog subtieler door de ramen ook erg licht te houden!

Ik zal in de toekomst proberen mijn voorschetsen bij de aquarel te plaatsen.
Want ik denk dat het echt helpt!

Edo

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

my palette and colours

I receive a lot of questions about my colours. I don't have a lot of colours, for landscape art your palette can be taken down to earth ...