zaterdag 14 september 2013

Pacific Coast Highway by Thomas W Schaller

Mijn goede vriend Tom Schaller, blijft mij maar steeds verbazen met zijn aquarel-kunsten. En ik heb hem ook gevraagd of ik dit schilderij op mijn blog mocht publiceren!
184231_1880882905856_1349975_n
Zijn nieuwste creatie vond ik weer een opmerkelijk staaltje van aquarel beheersing. Professioneel als Thomas is maakt hij altijd een voorschets, sterker nog hij heeft zijn schetsboek altijd bij zich!
Net om dat ene moment te vangen. Deze avond ook, hij reed naar een kennis, waar hij was uitgenodigd, en opeens ziet hij dat perfecte plaatje voor zich. We hebben het allemaal wel eens, je vindt iets mooi, en je zou willen dat je je fototoestel bij je had. Ik heb het wel eens op de snelweg,  Je hebt van die weersomstandigheden dat net dat ene molentje of kerkje net even mooier uitkomt.

Bij de schets wist de kunstenaar al waar die het licht vandaan zou laten komen. Door de witten zo vooraf te plannen, weet je wat je later in de uiteindelijke aquarel weg moet laten of toe moet voegen!
Thomas heeft hier gekozen voor een omgekeerde L
Bij de schets zijn de meeste witjes later toegevoegd.

watercolor and graphite with whiteout
12x9 inch on stillman & birn - beta series sketchbook

Sketch pch

watercolor pacific coast highway
30x20 inches

1255206_10202048203190686_1666196600_n
Er is in de originele aquarel veel terug te vinden uit de schets. Let wel, dat de aquarel vele malen groter is. Het is op een full Imperial geschilderd, dat wil zeggen een heel vel 56x76 cm
De groene bergen in de achtergrond zijn ook in de schets te zien.
De auto in de voorgrond, oftewel de twee inzittenden zijn een extra toevoeging. Let ook op de kleuren, het koele groen komt ook in de voorgrond terug, op de weg en in de flat, maar de warme gele kleur van de flat loopt ook weer in de achtergrond over. De palmbomen aan weerskanten, maken het plaatje wat intiemer. Of je een tunnel inkijkt naar het licht.
Nu lijkt het of de kunstenaar heel veel nadenkt waar hij zijn kleuren plaatst, maar vaak gaat dit vanzelf, je hebt gewoon die ervaring om juist daar die kleuren te zetten, omdat je aanvoelt dat die aquarel het nodig heeft. En die ervaring heeft Thomas zeker!

Ik probeer altijd een aquarel te ontleden. In het begin kost het wat moeite, maar als je mooie aquarellen kunt beoordelen, en hoe het komt dat deze geslaagd zijn. Kunt u ook uw eigen werk bekijken, en zien wat er eventueel mee mis is, dat er misschien iets ontbreekt, en dat eventueel iets bij moet.
Probeer patronen te ontdekken in een schilderij, volg de witten, of de donkere partijen, toonwaardes en kleur.
Schort er iets aan een aquarel dan is het meestal zo, als een schilderij niet leeft, hij te dicht geschilderd is, dat de schilder geen witten open gelaten heeft. En dat er geen donkere partijen gemaakt zijn, maar dat zo een aquarel uitsluitend uit een midden toonwaarde bestaat. zou je van zo een aquarel een zwart-wit kopie maken, zult u bemerken dat alles even grijs is.

U zult dan gelijk zien wat er aan schort!
Een grijze mistige dag is tenslotte ook een saaie dag!

Hieronder Thomas zijn aquarel in zwart wit.
U ziet, alle toonwaardes zijn aanwezig!
Dit is in ieder geval een handvat waar u misschien iets aan heeft.

pch_bandw

Met grote dank aan mijn goede vriend Thomas Schaller
voor het beschikbaar stellen van zijn aquarellen.

Edo Hannema

2 opmerkingen:

  1. Wat is dit een knap aquarel! En de commentaar is ook zeer interessant. Ik ga je nieuwe volger worden en hoop nog zo een mooie en interessante aquarellen te zien.

    BeantwoordenVerwijderen

my palette and colours

I receive a lot of questions about my colours. I don't have a lot of colours, for landscape art your palette can be taken down to earth ...