zaterdag 16 augustus 2014

Chien Chung Wei

Soms, heel soms kom je een schilder tegen die virtuozer is dan alle andere schilders,
zo iemand is Chien Chung Wei, een leraar teken en schildertechnieken in Taipei Taiwan.
Iedere penseelstreek is raak, en vol kleur, texturen en zachte overgangen,
witten worden mooi uitgespaard, maar nooit te opvallend.

988797_620691354652517_38468878_n

Hierboven:
Van warm naar koel, geeft een sfeer van warmte en mist.
Voorgrond hoog in het midden, beide zijdes lager gehouden, en de achtergrond is net andersom.
Dan blijft het boeien! Witte randjes langs de dakranden maakt het levendig, en laat de aquarel sprankelen.

 

1619517_621792324542420_1857513310_n
Weer een (reverse) van warm naar koel, let op de daken, bijna alle daken zijn door middel van de achterliggende gedeeltes uitgespaard, behalve de paar helemaal achterin, die een soort silhouet vormen, wat ook weer afstand creëert!

 

10288702_666592853395700_490025806164520698_n10257190_666592836729035_7978909073502218150_o

Zelfs plein air is deze artiest geweldig, iedereen weet hoe moeilijk het is om buiten te schilderen.
Laag na laag loop je door de aquarel, alsof je door de coulissen loopt.

388344_441976779190643_915947778_n
Groen is een moeilijke kleur, meestal  slaat de kleur neer in een saai vlak, maar Chien Chung Wei laat het van het papier spatten, een prachtige nat in nat achtergrond laat de scherpere vormen mooi afsteken. De donker voorgrond met het kleine huisje creëert ook weer afstand en maakt de aquarel ook weer interessanter.


10356185_668299019891750_7352296325881934991_n (1)
Een groot deel is koel, daarom steekt het warme gedeelte mooi af, de reflecties zijn summier weergegeven waardoor het niet op sneeuw lijkt maar je weet dat het hier water betreft.


44388_523556657699321_1448496252_n

Zo mooi warm, de donkere bomen die als tegenhanger de lichte lucht hebben, de warme voorgrond, met daar weer de koel blauwe lucht, dit schilderij is bijna een Yin Yang teken. Toch moet je dit niet zo opvatten, vaak is een schilder op zoek naar harmonie, en dat bereikt die intuïtief, gewoon omdat die dit aanvoelt, en het een tweede natuur is geworden.

 

Een stap bij stap voorbeeldserie door Chien Chung Wei

1613762_675097255878593_1721397194243720891_n
Een eenvoudige tekening is voldoende houvast, hoe meer je tekent, des te meer is het gevaar dat je vakjes gaat invullen, leer vertrouwen in je penseel te hebben, en hou het luchtig in deze fase.

10481387_675097259211926_689760436592149018_n
Grote vlakken worden ingevuld en er worden midden-tonen toegevoegd, nog steeds geen details hier!
Bedenk wel de schilder weet precies waar die naar toe wil! Hij heeft het einddoel, net als een schaakgrootmeester in zijn hoofd zitten.

10458347_675097279211924_3248904234240350173_n
Donkere schaduwpartijen worden aangebracht, en figuren worden uitgespaard, de focus wordt nu duidelijk, hij mist hier nog de inleiding naar het onderwerp.

10301431_675097272545258_8093793008346560405_n
Details zijn gemaakt, misschien 10% van het geheel maar onmisbaar, het is een grote stap vanaf de vorige fase, maar ook dit is niet te leren, je voegt toe wat nodig is, ook als het er niet is, je aquarel heeft het nodig.
Door middel van de donkere waterpartij, kom je bij het onderwerp aan, via de richting die de figuur op loopt, kom je bij de dukdalf en de lantaarn terecht, via de lantaarn omhoog, en dan weer links via de rand van de poort brengt je bij het balkon. waardoor je oog via de dukdalf eronder weer beneden komt.
Ik weet best dat je zo niet kijkt, maar het gebeurd in een fractie van een seconde, en dat is wat je raakt in een schilderij.
Een schilderij ga je niet na lang kijken mooi vinden, dat gebeurd in de eerste seconden.
Je bent verliefd op slag of niet.

Met dank aan Chien Chung Wei die ik erg bewonder.

Edo Hannema

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

my palette and colours

I receive a lot of questions about my colours. I don't have a lot of colours, for landscape art your palette can be taken down to earth ...